av Matti » 18 september 2008, 20:58
Dock Vesuvius, vill jag minnas att det finns bilder av statyer på riddare och dylikt, fortfarande runt 1300, med spangenhjälmar, eller snarare, hjälmar med näsbryne.
De är dock teknist sett ej spangenhjälmar, utan av det som man kallar normandiska hjälmar, gjorda i ett eller två stycken.
Jag var i samma sits som du, Harvulf. Jag ville täcka så stor tid som möjligt med min hjälm pga kostnader. Men till slut blir det för mycket. Om du gör en uppbådad bonde, så säger jag gå för en spangen, men som riddare, så får du nog skaffa en normandisk, gjord i ett eller två stycken. Skall finnas sådana på SPQR. De dyker upp innan 1000-talet.
Faran med att använda uteslutande exempelvis Majekowski och se vad folk har där, och sedan säga att för att hedningar är de enda som bär spangen, så hade man sannolikt inte spangen.
Emellertid kan man inte bruka boken på det sättet. Författaren har velat uppnå en tydlig distinktion och sannolikt därför valt att bruka föremål på detta vis. Men det är ett symboliskt bruk av föremålen, och vi kan inte därifrån sluta oss till hur det såg ut i vardagen.
Det vi kan säga är att alla de hjälmtyper som vi ser avbildade sannolikt var i bruk, men att en del kanske såg som gammalmodiga.
Ser vi till övrigt bildmaterial, så tycker jag att det framgår att normandiska hjälmar brukades även av riddare upp till runt 1300. Vi måste vara försiktiga med att dra alltför tvärsäkra slutsatser av vad som ansågs brukbart i verkliga livet på basis av texter och illustrationer med en symbolisk innebörd.
Faran i att alla försöker vara för periodsnäva blir också att man blir för enformig och likriktad, vilket sannolikt sett till helheten kan ge ett felaktigt intryck det med.