av Lillith » 26 juni 2011, 15:21
Jag har ett tält i ytvalkad ull. Även när duken är riktigt genomblöt rinner vattnet liksom bara ur den och ner i marken.
En av dom första gångerna jag använde det råkade jag ut för ett riktigt störtregn. Allt blev genomblött på ett ögonblick. Tältduken var så blöt att det pyste ut vatten ur tyget när man klämde på det. En halvtimme senare var duken helt torr, sånär som på allra längst nere vid marken. Inget vatten hade läckt in inuti tältet, inte ens där det låg saker mot duken. Duken var ganska bra spännd vid tillfället, och det hjälpte säkert till för att få avrinningen att funka. Tyngden medan det var vatten i duken var inget problem med min tältmodell, jag har ett vanligt klocktällt. Men jag har fuskat med moderna stabiliseringsband i sömmarna så jag vet inte hur det hade blivit med medeltida motsvarigheter. Vet man överhuvudtaget något om sömmarna i medeltida tällt och paviljonger?
Dom obehandlade linnetält jag sett har varit fuktiga hela dagen av gårdagens dagg, så att dom alltid stått och varit lite småsunkiga. Men då har dom oftast stått i skog och inte i direkt solljus.
Jag har inget linnetält själv, så jag kan inte jämföra toktiden när dom är upphängda innomhus, men jämfört med mitt bomullstält torkar ylletältet fortare, trots att det är större, tjockare och oftast inte går att sprida ut lika bra över torklinorna i mitt (mikroskopiska) förråd. Dessutom andas tyget bättre. Om bommullen blir liggande i veck kan det ta dagar för det att torka där tyget ligger dubbelt. Yllet torkar ändå.
Jag har samma erfarenhet av sängkläder bestående av linnelaka och yllefiltar. Torts att yllefiltarna är både tjockare och tätatre så torkar dom fortare och kan dessutom torka ihopvikta.