<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Renika</i>
Jag sitter och funderar över brokorna/byxorna i fyndet. Har läst Dan Halvard Lövlids artikel och blev en smula frustrerad när han väljer att pröva Gjessings idé om konstruktion när han ifrågasätter den hårt redan från början, men ändå inte kommer med någon alternativ lösning. Finns här någon som gjort ett eget försök och har någon alternativ tolkning? Grenkonstruktionen i Lövlids försök verkar ju onekligen lite svår att få någon bra passform på.
http://www.renika.se
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Jeg kom ikke med noe rekonstruksjonsforslag av den enkle grunn at de fragmentene som var igjen av broka kan gi hundrevis av ulike muligheter. Det vil altså bli vill spekulasjon. Det finnes flere fragmenter av broka som ikke er plassert, så kanskje disse kan si noe mer om snittet, men jeg tviler.
Når det gjelder hetta så tror jeg sømmen er en tilpasning til bærerens hode. Om den ble gjort rett etter hetta var ferdig eller senere er umulig å si. Det ville ikke overraske meg om førstnevnte var tilfellet, fordi jeg antar at det kan være vanskelig å lage den i en helt korrekt størrelse med en gang. Forsøkene viser at hetten ver ganske trang, antakeligvis for å få minst mulig kald vind inn i den ved bruk (det blåser jo mye på Andøya). Toppsømmen har antakelig gjort at hetten har passet eksakt til den som brukte den sist.
Dan H