[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Paviljong

Paviljong

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Inläggav Karin » 26 januari 2004, 12:05

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thorild Gant</i>

De jag sett, är utan någon form av drakar eller liknande upptill, bara som ett enklare sovtält, vore dessutom konstigt om något fungerande bara försvann...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Var har du sett dem? På någon bild eller fynd från medeltiden eller bland nutida återskapare? Att tältet saknar drakar är väl inte samma sak som att tälttypen fanns på medeltiden?

Struthättan fungerar, men den har inte använts av vanligt folk på flera hundra år. Att någonting var möjligt är inte samma sak som att det faktiskt hände.

Vi måste bestämma oss för om vi vill återskapa det vi vet eller tycker är troligt att det fanns under den period vi vill återskapa, eller om vi vill fantisera fritt utifrån vad som var praktiskt möjligt under den aktuella perioden. Jag tycker att båda alternativen låter som trevliga hobbies, men det är viktigt att veta vilket av det man gör. Personligen sysslar jag med alternativ ett.

Karin
Karin

Inläggav Sternschild » 26 januari 2004, 12:21

Formen av tält med ryggås o triangulära gavlar har väl aldrig varit ur bruk ??? Ibland har dem en bit vägg tillagd på takkanterna och ramkonstruktionerna varierar en del men iden är ju fortfarande densamma. Dekorationer är tillägg efter smak på det mesta.
Sternschild

Inläggav Thorild Gant » 26 januari 2004, 13:45

Man kan tycka att allt man återskapar skall finnas på bild som bevis på tidigare existens, men man kan även fråga sig vilka det var som blev avbildade och vilka som höll i penseln. Det faktum att det mesta av den konst som finns sen medeltiden, finns i kyrkor eller vid hov, visar att det är de rikas och de framståendes bilder. Vad folket använde i vardagen är troligen mer dunkelt.

Vad bilden beträffar så skall jag söka efter den, det stod förvisso under bilden att den målats ca 100 år efter krigsslutet, så något bevis för att tälten fanns är det ju inte, å andra sid så är alltid en målad bild bara ett verk av någons hand, och kan vara missvisande...
Thorild Gant

Inläggav olafR » 26 januari 2004, 15:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Struthättan fungerar, men den har inte använts av vanligt folk på flera hundra år. Att någonting var möjligt är inte samma sak som att det faktiskt hände.
Karin

Där håller jag inte med, struthättan eller dess efterträdare har funnits till och från in till våra dagar.
Såg senast förra vinter en dam som hade en struthätteliknande skapelse. Såg ut som en mindre poncho med en huva (utan strut) och knäppning fram. Dessutom var den gjord i ull. Frågade vart hon hade köpt den men kommer nu inte ihåg annat än att den faktiskt var köpt.
olafR

Inläggav olafR » 26 januari 2004, 16:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thorild Gant</i>

De jag sett, är utan någon form av drakar eller liknande upptill, bara som ett enklare sovtält, vore dessutom konstigt om något fungerande bara försvann...

Var har du sett dem? På någon bild eller fynd från medeltiden eller bland nutida återskapare? Att tältet saknar drakar är väl inte samma sak som att tälttypen fanns på medeltiden?

Karin

Här en [url="http://www.currentmiddleages.org/tents/bologne.htm"]bild[/url] på ett ryggåstält. Uppe till vänster till höger om kyrkan.

[url="http://home.adelphi.edu/~sbloch/sca/tents/pictures/de.machinis.html"]Här[/url]har du flera sådana tält.

Det finns massor med tält av denna typ i medeltida konst, ibland tydligt att det rör sig om tält ibland ser de ut att ha tak/väggar av vass eller halm och ibland även av trä. Hur sedan ramen som håller upp den är konstruerad kan man diskutera, precis som med runda paviljonger.
olafR

Inläggav Arild Krake » 26 januari 2004, 16:24

Vilket krigsslut talar vi om? Det är väl ändå en stor skillnad mellan ett tält med stora plank på gavlarna ett med pinnar inuti? Jag har sett flera ryggåstält på medeltida bilder men ingen som saknar klockade hörn. Apropå avbildningar så finns det många bilder på både pavvar och tält från medeltiden.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Admin » 26 januari 2004, 16:25

Enligt en person som jobbat mycket med tältrekonstruktioner kan det vara överdelen på större tält som har satts upp separat. Det ser ju ut som ryggåstält.

/Henrik
Admin

Inläggav Karin » 26 januari 2004, 16:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>

Här en [url="http://www.currentmiddleages.org/tents/bologne.htm"]bild[/url] på ett ryggåstält. Uppe till vänster till höger om kyrkan.

[url="http://home.adelphi.edu/~sbloch/sca/tents/pictures/de.machinis.html"]Här[/url]har du flera sådana tält.

Det finns massor med tält av denna typ i medeltida konst, ibland tydligt att det rör sig om tält ibland ser de ut att ha tak/väggar av vass eller halm och ibland även av trä. Hur sedan ramen som håller upp den är konstruerad kan man diskutera, precis som med runda paviljonger.

Jag påstår inte att A-rams-tält inte fanns under medeltiden, bara att jag inte har sett något belägg för dem än. Jag antyder också att jag tycker att man ska ha belägg för det man försöker återskapa.

På bilderna ser jag tält med en husliknande form. Men jag ser inget som jag tolkar som en utanpåliggande ram av plank, som det brukar vara på A-rams-tält. (Dessutom verkar båda bilderna vara från slutet av medeltiden eller t.o.m. renässansen, och jag fick intrycket av att Thorild var intresserad av tidig medeltid.)

Min slutsats blir: Under medeltiden (i alla fall senare delen, de tidigare åren vet jag inte så mycket om) fanns ryggåsrält, men de hade inte riktigt samma utseende som de tält som ofta används av återskapare av vikingatiden.

Karin
Karin

Inläggav olafR » 26 januari 2004, 16:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>

Enligt en person som jobbat mycket med tältrekonstruktioner kan det vara överdelen på större tält som har satts upp separat. Det ser ju ut som ryggåstält.

/Henrik

Kan vara så, men varför skulle man göra det?
Ett ryggåstält har ju begränsat med utrymme jämfört med andra tält, skall man bara ha ett tillfälligt skydd några timmar kan man kanske göra så, men skall man stanna en längre tid låter man nog inte sidorna ligga och skräpa. Och om man gör det, så blir det ju ett ryggåstält.
olafR

Inläggav Sternschild » 26 januari 2004, 16:40

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>

/Henrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">¨
Vad gäller tälten de Machinis bilden håller jag det iaf. för väldigt långsökt att dem bara skulle vara delar av större tält.
På bilden från Bologne finns det fö. två tänkbara A-tält till i hö o vä framkant på bilden.
Sternschild

Inläggav Karin » 26 januari 2004, 16:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>

Karin

Där håller jag inte med, struthättan eller dess efterträdare har funnits till och från in till våra dagar.
Såg senast förra vinter en dam som hade en struthätteliknande skapelse. Såg ut som en mindre poncho med en huva (utan strut) och knäppning fram. Dessutom var den gjord i ull. Frågade vart hon hade köpt den men kommer nu inte ihåg annat än att den faktiskt var köpt.

Struthätta var kanske ett dåligt exempel, men det jag ville få fram var att även väl fungerande saker kan sluta användas för att de blir omoderna.

Karin
Karin

Inläggav Admin » 26 januari 2004, 16:48

Lutz, tältkonstruktören jag pratade med, menade att det i de långa härtågen ibland inte hann komma fram i tid, att de stora tygstyckena behövdes någon annanstans (t o m att de kunde användas till mindre förrättningar för soldater i sig) osv. Han visade några bilder från 1400-talet där det är nästan otänkbart att det är någonting annat än just tälttak uppsatta separat. Jag vet tyvärr inte vad det var för bilder, men det går förstås att ta reda på.

/Henrik
Admin

Inläggav Karin » 26 januari 2004, 16:53

Man kan tycka att allt man återskapar skall finnas på bild som bevis på tidigare existens, men man kan även fråga sig vilka det var som blev avbildade och vilka som höll i penseln. Det faktum att det mesta av den konst som finns sen medeltiden, finns i kyrkor eller vid hov, visar att det är de rikas och de framståendes bilder. Vad folket använde i vardagen är troligen mer dunkelt.

Vad bilden beträffar så skall jag söka efter den, det stod förvisso under bilden att den målats ca 100 år efter krigsslutet, så något bevis för att tälten fanns är det ju inte, å andra sid så är alltid en målad bild bara ett verk av någons hand, och kan vara missvisande...

Jag har inte lärt mig hur man gör när man svarar med citat från olika inlägg samtidigt, så det blir flera svar istället.

Om man vill återskapa det som inte finns avbildat har man, som jag ser det, tre alternativ att välja mellan:
1) Anta att det som inte finns avbildat (t.ex. de fattigas tält) liknar det som finns avbildat (de rikas tält) och göra en rekonstruktion utifrån det.
2) Förlita sig enbart på fynd. Finns det inga fynd av det man vill rekonstruera får man låta bli.
3) Fantisera fritt utifrån vilka material och tekniker som fanns under den aktuella tiden.
4) En kombination av alternativen ovan.

Jag tolkar Thorilds svar som att han väljer alternativ 3. Det är inget fel med det, förutom att jag inte skulle kalla det för att återskapa historia.

Karin
Karin

Inläggav olafR » 26 januari 2004, 16:53

Jag påstår inte att A-rams-tält inte fanns under medeltiden, bara att jag inte har sett något belägg för dem än. Jag antyder också att jag tycker att man ska ha belägg för det man försöker återskapa.

På bilderna ser jag tält med en husliknande form. Men jag ser inget som jag tolkar som en utanpåliggande ram av plank, som det brukar vara på A-rams-tält. (Dessutom verkar båda bilderna vara från slutet av medeltiden eller t.o.m. renässansen, och jag fick intrycket av att Thorild var intresserad av tidig medeltid.)

Min slutsats blir: Under medeltiden (i alla fall senare delen, de tidigare åren vet jag inte så mycket om) fanns ryggåsrält, men de hade inte riktigt samma utseende som de tält som ofta används av återskapare av vikingatiden.

Karin

Varför skall ramen sitta utanför duken? Kan den inte innesluta ramen? Att ha ramen utanför är praktiskt när man har har längre ramben med tex drakhuvuden och om man vill slippa att det regnar in. Har man bara en enkel träram eller tom bara två stolpar med en ås eller inte ens det utan bara två stolpar, så är det mer praktiskt med en duk som omsluter ramen. Vem vet det kanske tom var metall i ramen på dessa tält?

Jag kan lova dig att detta är det mest praktiska sättet att enkelt få ett skydd från väder och vind. Det står stadigt och det behövs ingen större impregnering. Som det har sagts tidigare, tekniken må ha varierat, men modellen har funnist oerhört länge och finns än idag.
olafR

Inläggav Sternschild » 26 januari 2004, 17:07

Ytterligare en bild på A-tält, o jag tror inte att det är delar av något större eftersom vissa av dem är täckta med ris, vass eller liknande.
[url="http://home.adelphi.edu/sbloch/ma/tents/pictures/martini/fogliano.bigger.html"]bild[/url]
Blir svårt att göra en komplett utrustning om man enbart ska följa Karins alternativ 1(avbildningar) o 2 fynd

redigerat urlen.

Ludvig Moderator
Sternschild

FöregåendeNästa

Återgå till Bostäder och husgeråd