<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thorild Gant</i>
De jag sett, är utan någon form av drakar eller liknande upptill, bara som ett enklare sovtält, vore dessutom konstigt om något fungerande bara försvann...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Var har du sett dem? På någon bild eller fynd från medeltiden eller bland nutida återskapare? Att tältet saknar drakar är väl inte samma sak som att tälttypen fanns på medeltiden?
Struthättan fungerar, men den har inte använts av vanligt folk på flera hundra år. Att någonting var möjligt är inte samma sak som att det faktiskt hände.
Vi måste bestämma oss för om vi vill återskapa det vi vet eller tycker är troligt att det fanns under den period vi vill återskapa, eller om vi vill fantisera fritt utifrån vad som var praktiskt möjligt under den aktuella perioden. Jag tycker att båda alternativen låter som trevliga hobbies, men det är viktigt att veta vilket av det man gör. Personligen sysslar jag med alternativ ett.
Karin